فرزندآوری باید یک ضرورت ملی باشد نسل جوانِ باغیرت، متعهد و مسئولیت‌پذیر، نیاز آینده جامعه ماست شرایط حجاب با اجرای طرح نور تغییری کرده است؟ رسالت رو به گسترش آموزش زنان؛ کاهش شکاف جنسیتی کاهش مصرف نمک، راهی برای تسکین دردهای زنانه تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد رشد ۲.۴۳ درصدی موالید مادران ۲۰ تا ۲۴ سال پویش ملی «مادران نسل رضوی» از دهه کرامت در سراسر کشور آغاز خواهد شد قرارگاه تعالی زن و خانواده در سال جدید با جدیت پیگیری می‌شود در چه سنی میزان باروری زنان پایان می‌یابد؟ سیده ملک‌خاتون نخستین زن حکمران شیعه سیده ملک‌خاتون نخستین زن حکمران شیعه مروری بر زندگی نخستین بانوی دارنده دکترای ریاضی در خراسان‌رضوی | انتگرال زندگی و حساب عاشقی! قرار نیست همه‌چیز به «خاطره» تبدیل شود تجلیل از بانوان موفق جامعه کارگری رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم برابری جنسیتی همیشه به نفع بانوان نیست ویدئو | کودکان، قربانی بلاگر‌های آرایشی رکوردشکنی جوانمردی در جام‌جهانی پاراتیراندازی | تیم ایران طلا گرفت
سرخط خبرها
به مناسبت روز جهانی قدس؛ زنانی که فراموش می‌شوند

به مناسبت روز جهانی قدس؛ زنانی که فراموش می‌شوند

  • کد خبر: ۲۲۰۰۸۹
  • ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲
بیش از ۷۵ سال از اشغال فلسطین می‌گذرد و اکنون و پس از گذشت ۱۶۶ روز از نسل کشی در غزه، بی سابقه‌ترین فاجعه انسانی علیه زنان و مردان و کودکان در قرن معاصر در این باریکه در حال رخ دادن است.

به گزارش شهرآرانیوز، در این مدت رژیم اشغالگر صهیونیستی با استفاده از ۷۰ هزار تن مواد منفجره و ارتکاب بیش از ۲ هزار و ۷۶۱ کشتار، حدود ۳۹ هزار نفر از مردم این سرزمین را به شهادت رسانده و برخی از آنان نیز مفقود شده اند. 

طبق آمار‌های موثق هر روز ۶۳ زن در غزه شهید می‌شوند که ۳۷ نفر از آنان مادر هستند. ۷۲ درصد از مجروحان را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند. 

۶۰ هزار زن باردار در غزه به علت نبود شرایط بهداشتی در معرض خطر قرار دارند. همچنین ۱۷ هزار کودک در این مدت بی سرپرست شده اند. 

در جنگ غزه تاکنون ۲ میلیون نفر آواره شده اند و علاوه بر تخریب مراکز دولتی، مدارس و دانشگاه ها، مساجد، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، رژیم اشغالگر قدس ۷۰ هزار واحد مسکونی را به طور کامل ویران کرده که دیگر امکان زندگی در آن‌ها وجود ندارد. این جنایت‌ها همچنان ادامه دارد و رژیم صهیونیستی به دنبال کوچاندن اجباری ساکنان غزه است. 

در شرایطی که قدرت‌های رسانه‌ای در دنیا سعی در بایکوت کردن اخبار یا کم اهمیت جلوه دادن جنایت نظامیان صهیونیستی علیه مردم مظلوم و فراموش شده غزه را دارند، مردم آزاده ۵ قاره دنیا در پایتخت‌های مهم کشور‌های اروپایی و شهر‌های سراسر آمریکا به خیابان‌ها آمده تا گسترش بیش از پیش انزجار از جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها را در سراسر جهان به تصویر کشند. 

جنایتی علیه زنان

جمیله کدیور، نویسنده و نماینده پیشین مجلس جنایت اسرائیل در غزه را به دلایل مختلف جنگ علیه زنان و دختران عنوان می‌کند و می‌گوید: آمار‌های نهاد‌های مختلف وابسته به سازمان ملل موید آثار مخرب جنگ غزه بر زنان است. بر اساس گزارش ۱۹ژانویه ۲۰۲۴بخش زنان سازمان ملل متحد، از زمان آغاز جنگ در غزه، در هر ساعت دو مادر در این جنگ کشته شده و زنان و کودکان حدود ۷۰ درصد از کشته‌شدگان جنگ غزه را تشکیل داده اند. در این گزارش آمده است که آنان با توجه به ترس‌ها و تجارب جنسیتی و خطرات حملات و آزار و اذیت در مسیر فرار، نمی‌دانند چه زمانی، چگونه و به کجا بروند. هدفگیری عمدی و کشتار زنان و کودکان فلسطینی در مکان‌هایی که آنها پناهنده شده بودند یا هنگام فرار حتی با پرچم‌های سفید، از جنایات ارتش اسرائیل در این مدت بوده است.

وی ادامه می‌دهد: به جز کشته‌ها بر اثر بمباران‌های اسرائیل، بیانیه ۱۹ فوریه ۲۰۲۴کارشناسان سازمان ملل هم اعلام کردند که زنان و دختران فلسطینی در غزه به طور خودسرانه اعدام شده اند. بر اساس این گزارش، زنان اغلب همراه با اعضای خانواده از جمله فرزندانشان اعدام می‌شوند. تعداد نامعلومی از زنان و کودکان فلسطینی از جمله دختران پس از تماس با ارتش اسرائیل در غزه ناپدید شده و کودکانی از والدین خود جدا شده اند و محل نگهداری آنها مشخص نیست. حداقل یک نوزاد دخترهم اجبارا به اسرائیل منتقل شده است.

به مناسبت روز جهانی قدس؛ زنانی که فراموش می‌شوند

کدیور با اشاره به اینکه از دست دادن اعضای خانواده، اعم از همسر و فرزندان رنج مضاعف دیگری است که زنان فلسطینی با آن مواجهند، در رابطه با زنان باردار غزه می‌افزاید: گزارش‌ها نشاندهنده آن است که مادران در دسترسی به مراقبت‌های پزشکی، تغذیه و حفاظت کافی قبل، حین و بعد از زایمان با چالش‌های غیرقابل تصوری مواجهند. در جریان جنگ غزه بسیاری از زنان باردار در اردوگاه‌ها و مکان‌های نامناسب بر روی زمین وضع حمل کرده‌اند. ۴۰درصد از حاملگی‌ها در گروه پر خطر قرار داشته و اگر نیاز به سزارین توسط پزشک بوده، بدون داروی بیهوشی و آب و مواد ضد عفونی برای شست شوی دست و آنتی بیوتیک برای مقابله باعفونت‌های بعد از زایمان انجام شده است. صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) تخمین زده است ممکن است ۸۴۰زن عوارض مربوط به بارداری یا زایمان را تجربه کنند.

وی به مشکلات مربوط به گرسنگی و خطر سوء تغذیه و مرگ مادران و کودکان با توجه به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه اشاره و اظهار می‌کند: در این میان زنان باردار و زنان شیرده با خطر سلامتی و سوء تغذیه حاد مواجهند. نه آب سالم و نه غذای کافی و مناسب برای مادران است که بتوانند برای نوزاد خود تولید شیر و آنها را تغذیه کنند و نه شیر خشک برای نوزادان. حتی اگر شیر خشکی هم پیدا شود، آب سالمی که با شیر مخلوط شود و به نوزاد گرسنه داده شود، وجود ندارد.

کدیور با اشاره به اینکه در نبود محصولات بهداشتی برای زنان و دختران و استفاده آنان از قطعات پارچه و تکه‌های بریده لباس‌های مستعمل در دوران قاعدگی یا پس از زایمان، باعث افزایش خطر عفونت در آنان می‌شود، می‌گوید: گزارشگر سازمان ملل در امور خشونت علیه زنان با اعلام اینکه زنان غزه در معرض رفتار‌های غیرانسانی و توهین آمیز هستند، گفته «آن‌ها در معرض جنایت‌های جنگی هستند به این دلیل که فلسطینی هستند و به این دلیل که زن هستند.» کارشناسان سازمان ملل از بازداشت خودسرانه صد‌ها زن و دختر فلسطینی به ویژه مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و فعالان سازمان‌های بشردوستانه در نوار غزه و کرانه باختری از ۷ اکتبر تاکنون خبر داده و از رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز با آنها، محرومیت از پد قاعدگی، غذا و دارو و ضرب و شتم شدید آنها گزارش کرده اند.

وی در پایان به تجاوز‌های جنسی متعدد به زنان و دختران فلسطینی بازداشت شده در گزارش‌های مربوط به سازمان ملل اشاره می‌کند و می‌افزاید: برهنه کردن و تفتیش زنان و دختران توسط افسران مرد ارتش اسرائیل و عکس گرفتن از آنها حین بازجویی و تهدید به تجاوز جنسی و خشونت جنسی از جمله جنایت‌های جنگی صهیونیست‌ها علیه زنان فلسطینی بازداشت شده است. سربازان اسرائیلی تصاویر این زنان را بین خود و در فضای مجازی پخش می‌کنند. گذشته از بارگذاری عکس‌های تحقیرآمیز زندانیان زن فلسطینی توسط سربازان اسرائیلی در اینترنت، تصاویر بسیاری از سربازان اسرائیلی که هیچ مرزی برای بی اخلاقی قائل نیستند، با لباس‌های زیر زنان فلسطینی در شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر شده است.

به مناسبت روز جهانی قدس؛ زنانی که فراموش می‌شوند

مقاومت زنانه 

هر چند این روز‌ها تن رنج دیده غزه، مالامال از درد و اندوه است، اما مقاومت مردان و زنان و کودکان آن بی نظیر و وصف نشدنی است. بدون شک بدون زنان مقاوم، مقاومت مردان نیز نه شکل می‌گرفت و نه ادامه می‌یافت. 

مادران خانواده‌های فلسطینی ساکن غزه در درون این منطقه کوچک آواره شده‌اند. بدون خانه با ساده‌ترین وسایل مانند تکه‌ای چادر یا چسباندن چندین نایلون به‌هم، محلی برای اسکان موقت خانواده خود ساخته و در غیاب مردان که در جست‌وجوی غذا، مبارزه یا یافتن عزیزان‌شان در خرابه‌ها هستند، زندگی را به سختی هرچه تمام‌تر اداره می‌کنند. اگر صبر این زنان نبود، با اتمام ظرفیت تحمل آنها و برخاستن شیون کودکان، کار مبارزه مردم فلسطین تمام می‌شد، بدون پیروزی و با تداوم تحقیر و بدبختی طولانی‌مدت این ملت.

فردا جمعه ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۳، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس است. روزی که هر چند توسط امام راحل بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شد و راهپیمایی‌هایی گسترده در سراسر کشور در دفاع از مظلومیت مردم فلسطین شکل گرفت، اما شهرت این روز در دنیا، این روز را به میعادی جهانی تبدیل کرد و سراسر جهان را به قیام علیه رژیم غاصب صهیونیستی واداشت.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.